Презентацията на храната и психологията, която стои зад нея

красива презентация на храна

Хората сме изумителни същества, които не могат да оцелеят без храна. Обърнали сме такова огромно внимание на начина ни на хранене, вкусовите качества на храната и визуалната ѝ характеристика, че ако всички тези неща не ни бъдат осигурени, дори можем да откажем да ядем. Презентацията на храната се е превърнала в главна причина за апетита. Например, заради цветът на чинията можем да ядем повече или по-малко от ястието и още редица други такива закономерности. Решихме да задълбаем в човешката психология и храненето и да открием как можем да превърнем някои заблуди в наша полза. Нека да видим какво открихме.

Оптичните илюзии

Ако искате да отслабнете, визуално трябва да виждате по-малки порции. Например, ако имате само големи кръгли чинии във вас от акропал, може би е време да се снабдите и с по-малки размери. Оптична илюзия ни кара да приемаме храната, заобиколена от голям кръг (ръба на чинията) за по-малко количество. Ако тя е поставена в малка чиния и я запълва, тогава порцията ни се струва, че е напълно достатъчна. Така ще сме сити и доволни от храната, която сме приели. Ако искате пък да предизвикате някой да хапва повече, тогава задължително използвайте по-големи чинии.

Цветовете също влияят

Контрастът на цветовете ни помага да ядем по-малко количество, съответно пък липсата на такъв между храната и чинията, ни кара да ядем повече. Ако искате да накарате детето ви да яде повече салата, сложете я в зелена чиния. Ако пък искате да ограничите количеството храна, което ще се изяде, тогава изберете червена чиния. Червеният цвят го свързваме с опасност, а не със ситост и спокойствие.

Ако пиете от синя чаша, много възможно е напитката да ви утоли жаждата по-бързо и по-добре, сравнено с други цветове чаши.

За да осъзнаете колко важни са чиниите, чуйте следния опит. На няколко стотин човека им е подарено безплатно кексче, докато си купуват кафе. Една трета от хората са получили кексчето в керамична чиния, друга 1/3 в хартиена, а останалата част от хората - в салфетка. В замяна, клиентите е трябвало да отговорят как им се струва на вкус кексчето. Данните извадени от този опит показват следната закономерност, хората, които са получили кексче в керамична чиния, са го оценили като отлично, тези в хартиената чиния - като добро, а тези, които са получили кексче в салфетка, са отговорили с „ОК, нищо специално“. Кексчетата са били абсолютно еднакви.

вкусно изглеждаща храна

Презентацията е важна

Добрата презентация може да превърне едно ястие от обикновено в специално. Ако предложите на вашите гости добре оформени чинии с атрактивно нарязана салата или месо, то може да спечелите овациите им съвсем лесно. Можете дори да накарате децата да заобичат зеленчуците. Ако пък притежавате ресторант, добрата презентация ще ви осигури по-висока оценка за стойността на ястието. С други думи, хората са готови да плащат повече за едно ястие, когато то е презентирано по специален начин. Съвсем лесно можете да пробвате това, като представите в менюто си една и съща салата само че по два различни начина: първият с красива презентация на чинията, а вторият - без. Сами ще забележите, че хората ще поръчват първата салата по-често, дори и да ѝ сложите по-висока цена.

Заключение

Макар да се нуждаем от просто храна, хората сме станали доста добри в това да си доставяме удоволствие хранейки се. За тялото ни храната означава едно и също нещо, гориво, с което то да захрани енергията си. За психиката и изживяването ни обаче различно презентираната чиния може да бъде абсолютно ново усещане и дори да си въобразим, че има различен вкус и аромат. Благодарение на самите купи и чинии пък можем да ограничим количеството и да си помогнем за контролирането на теглото.